Број 2/2009
мр Владимир Међак (Канцеларија за европске интеграције, Влада Србије)
Споразум о стабилизацији и придруживању - ССП
У чланку, аутор анализира најбитније делове Споразума о стабилизацији и придруживању који је Србија закључила са Европским заједницама и њиховим државама чланицама, тј. поглавља која се тичу либерализације трговине између Србије и ЕУ и област усклађивања законодавства. У уводном делу аутор даје опште смернице о уговорној способности Европске заједнице, а затим анализира опште циљеве и елементе споразума о придруживању. У централном делу чланка, анализиране су одредбе Споразума о стабилизацији и придруживању које се односе на Наслов ИВ, слободно кретање робе, као најбитнијег дела ССП. Аутор посебно анализира део који се односи на индустријске, а посебно на пољопривредне производе, са објашњењем листа производа, тј. анекса и протокола уз ССП, којима се дефинише темпо либерализације трговине. На крају следи анализа Наслова ВИ ССП, који се односи на усклађивање законодавства Србије са правним тековинама Европске уније, са акцентом на области конкуренције и контроле државне помоћи и стандардизације и усклађивања техничког законодавства.
Број 2/2009
пук. Милорад Ђукић (Управа за обавезе одбране МО):
Планирање припрема цивилног друштва за одбрану
Планирање је мисаони и стваралачки процес чији је смисао избор циља, тј. скуп послова органа управљања којим се изналази најбољи начин, решење и програм за извршење постављеног задатка. Планирање је непрекидан процес сваке организације којим одређујемо циљеве, снаге и средства: ко, шта, када, како и којим методама и радњама треба нешто у конкретном задатку да уради, тј. како ће се унапред постављени циљ-план остварити.
Број 2/2009
пук.мр Лаловић Миленко ( Одељење за цивилно-војну сарадњу ГШ ВС)
Цивилно-војна сарадња у Војсци Србије
У склопу организацијско-мобилизацијских промјена Војске Србије уведена је и формирана нова функција – функција цивилно-војне сарадње. Цивилно-војна сарадња је релативно нова војна функција и у формацијској структури војске страних земаља. Измијењена природа и карактер савремених војних операција неминовно у први план ставља сарадњу и координацију са цивилним актерима, која постаје услов и кључ за успјех војне операције. Препознајући значај цивилно-војне сарадње, како од стране војних тако и од стране цивилних актера, дато јој је и одговарајуће мјесто у сложеном механизму Војске. Досадашњи војно-образовни систем Републике Србије није садржавао наставни план и програм који је третирао ову проблематику. Оспособљавање и обучавање кадра који ће извршавати задатке цивилно-војне сарадње завређује посебну пажњу. Свеобухватно сагледавање функције цивилно-војне сарадње неминовно намеће закључак да се ради о веома важној дјелатности војске која у крајњем утиче на коначан исход савремених војних операција. Стога са правом можемо рећи да од нивоа изграђености и искоришћености потенцијала цивилно-војне сарадње зависи и ниво успјеха војне операције. Простије речено, цивилно-војна сарадња постаје гарант успјеха.
Број 2/2009
ген-мај.др. Божидар Форца(Управа за планирање и развој ГШ ВС)
Критеријуми за професионализацију Војске Србије
У нацртима неких стратешких докумената објављених у ДЗ Србија и Црна Гора, потпуна професионализација Војске била је предвиђена за 2010. годину. То је имало одјека у јавности, поготово код младе мушке популације која, по уставној обавези, подлеже служењу војног рока. Такође у Стратегијском прегледу одбране, који је недавно усвојила Влада Републике Србије, професионализација Војске је један од принципа и опредељења, при чему су неки разлози, пре свега финанијски, довели у питање потпуну професионализацију до 2010. године. Прилика је, стога, да се, интерсубјективно, анализирају критеријуми – разлози за тај процес у трансформацији Војске Србије.
Број 2/2009
пук. Жељко Петровић (Здруженаоперативна команда)
Гордијев чвор 09
Приказ вежбе
Број 2/2009
потпуковник др Ранко Лојић, Војна академија
Тимови у организацијама
У условима изазова, ризика и динамичних промена у окружењу, организације се све више опредељују за формирање тимова, као флексибилнијих организационих облика који могу успешно одговорити сталним и убрзаним променама. Тимски рад доводи до ефективнијег коришћења ресурса, бољег одлучивања и решавања проблема, већег квалитета, степена иновација и креативности. За постизање успеха, односно избегавање неуспеха тима, кључно је да се разуме улога лидерства унутар тима. Ефективан лидерски процес представља можда и најважнији фактор успеха организационих тимова.
Број 2/2009
пуковник др Самед Каровић,мајор сци Ненад Комазец (Војна Академија)
Кризе и кризни менаџмент
Кризе и кризни менаџмент заокупљају многе теоретичаре и практичаре који се баве процесом управљања у кризним ситуацијама. Посебан акценат је дат дефинисању криза и њиховој импликацији на све сфере деловања човека. У раду се даје један од могућих приступа у одређењу кризе и њених основних карактеристика на глобалном нивоу. Истовремено се разматра и утицај кризног менаџмента на решавању кризних ситуација на глобалном нивоу као саставног дела менаџмента уопште. То је важно, јер се ради о области која се директно односи на актуелна стања и конфронтације које постоје у свим сферама деловања између људи или земаља уопште.
Број 2/2009
ппук. Драган Бојић (Управа за обуку и доктрину)
Систем обуке у функцији даље професионализације војске
Систем управљања обуком, као део система обуке, новим решењима треба да промени устаљене навике у обуци, а обуку прилагоди потребама професионалне војске. Такав систем учиниће команданте много одговорнијим у планирању и оцени обучености њихових јединица. Успоставиће се јасни стандарди које појединци треба да задовоље како би задржали свој статус професионалних припадника војске. Увођењем инструкторске обуке и сертификације обучености, улога подофицира у индивидуалној обучености припадника Војске биће од пресудног значаја. Све ове промене изражавају дух професионалне војске. Нови систем обуке успоставиће нове стандарде који ће изразити квалитет војске коју изграђујемо.